مجازات و کیفر پرداخت نکردن نفقه

مشاور حقوقی
مشاور حقوقی و آشنایی با مفهوم حقوق خانواده
اردیبهشت ۲, ۱۳۹۹
تفاوت طلاق و فسخ نکاح
اردیبهشت ۲, ۱۳۹۹

.
جناب آقای دکتر سید مهدی شاهچراغی در این خصوص میگوید :ماده ۵۳ قانون حمایت از خانواده مصوت ۹۲ برای عدم پرداخت مهریه جنبه کیفری در نظر گرفته است و مقرر می‌دارد « هرکس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع کند به حبس تعزیری درجه شش (شش ماه یک روز تا دو سال) محکوم می‌شود. تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است (یعنی بدون شکایت شاکی قابل پیگیری نیست و جزء جرایم قابل گذشت است) و درصورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزائی یا اجرای مجازات موقوف می‌شود.
تبصره این ماده هم مقرر کرده است «امتناع از پرداخت نفقه زوجه‌ای که به موجب قانون مجاز به عدم تمکین است… مشمول این ماده نمی‌باشد». بطور مثال مرد به واسطه اینکه زن در خلال عادت زنانگی‌اش از ایفای وظایف زناشویی خودداری می‌کند نمی‌تواند از دادن نفقه زن خودداری کند و موظف است که نفقه او را بپردازد.
بعد از اینکه زن توسط حکم دادگاه همسر خود را ملزم به پرداخت نفقه کند و مرد توانایی پرداخت نفقه را نداشته باشد، زن می‌تواند تقاضای طلاق کند.
در مواردی مردان گمان می‌کنند نفقه به همسرشان که شاغل است تعلق نمی‌گیرد و آن‌ها موظف به پرداخت آن نیستند. این یک باور غلط است و مردان در این صورت هم موظف به پرداخت نفقه هستند و بواسطه شاغل بودن همسر معاف از پرداخت نفقه نیستند

دکتر سید مهدی شاهچراغی


دکتر سید مهدی شاهچراغی
بر خلاف فرزندان که نمی‌توانند نفقه گذشته خود را مطالبه کنند و فقط نفقه از تاریخ دادخواست به آن‌ها تعلق می‌گیرد، زن می‌تواند نفقه گذشته خود را در صورت تمکین مطالبه کند. همچنین در مواردی که زوج فوت کند زوجه در ایام عده وفات (چهار ماه و ده روز) مستحق نفقه است و طبق ماده ۱۱۱۰ قانون مدنی در این مورد نص دارد و مقرر می‌دارد در صورت عدم پرداخت عندالمطالبه از اموال اقاربی که پرداخت نفقه به آن‌ها است صورت می‌گیرد
.
شما عزیزان میتوانید جهت مشاوره از وکلا و مشاورین موسسه حقوقی طلیعه داران دادگستر عماد استفاده نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!